...sebuah cacatan dari beberapa episod kehidupan yang telah aku lalui...

Monday, April 9, 2012

OH PASEMBUR..SPECIAL REQUEST..

SABTU. 7/4/2012
Suami kerja.. begitulah selalunya hari sabtu adalah hari suami bekerja.  Cuma aku di rumah.  Apalagi yang aku nak buat.. masak..makan..dan tidur???  Ahhh.. Cuma membesarkan badan,  hu..hu..
Sebenarnya jadual hari sabtu adalah hari berkemas rumah.  Itupun kalau tiada urusan lain.  Jika ada, jadual akan bertukar.. pagi lagi aku dah memulakan tugas.  Mengemas bilik belakang merangkap stor yang dah lama terbiar.  Usang dan tidak terurus…berhabukk.
Lewat tengahari semuanya selesai.  Dapur pun dah siap mop.  Bilik pun dah berseri.  Terasa lapar lah pulak.  Maklum.. sejak pag tadi aku masih belum makan apa-apa pun.  Cuma minum air kosong jer.  Ishhh.. nak masak terasa sangat malas  Penat. 
Tinjau-tinjau dalam cabinet.  Jumpa pula maggi cup kari .  Ahaa..rezeki aku untuk tengahari tu.  Makan.  Sekejap jer dah habis.  Petang tu aku bercadang nak ke NSK.  Nak beli bahan buat pasemboq mamak.  Special request dari suami.  Katanya dah lama sangat tak makan pasemboq mamak yang aku buat.  Sampai NSK..tak ramai orang.  Beli apa yang patut.  Dah settle terus balik rumah.  Hujan dah mula rintik.  Langit gelap.
Sebenarnya nak buat pasemboq ni tak lah susah sangat.  Cuma kuah dia saja yang agak cerewet.  Semua bahan-bahan nak buat kuah kena goreng dulu.  Kalau tak memang tak sedap dan tak der rasa pun macam mamak punya…hehehehehee..
Sebelum maghrib semuanya dah  masak.  Siap hidang sambil menunggu suami balik. Ahaaa..nilah hasil dia..
dah hidang...





                                    jemput makan... pasemboq dengan kopi o panazzzz....


1 comment:

  1. Salam,
    Passembuq...hahahaha! Chombi..chombi!. nanti mamak haji bagi resepi buat kuah passembuq sempoi..cucur udang dah OK belum?. ras seronok pulak godek blog chombi hari ini...wassalm

    ReplyDelete