...sebuah cacatan dari beberapa episod kehidupan yang telah aku lalui...

Wednesday, February 27, 2013

MENULIS DARI HATI… BUKAN SYOK SENDIRI


RABU. 27/2/2013

Ada juga pembaca blog aku yang selalu kirim email.  Katanya suka sangat baca.  Kalau boleh suruh aku menulis hari-hari kat blog.  Huhu.. risau makcikk.. bukannya apa nak perah idea untuk kumpul cerita bukan senang pun.  Tambahan pula ada lenggok bahasa bunga-bunga..jiwang yang mengcengkam..

Bagi aku nak menulis ni perlu ada masa terluang.  Bila terluang baru ada ruang yang boleh dikongsi.  Dan bila dapat dikongsi bersama akan menghasilkan suatu pengalaman yang cukup indah.  Sebab yang indah itu akan cepat diingati… selebihnya adalah bakat.  Dari bakat yang sedikit itu kalau di asah akan tajam dan menikam!..

Aku sebenarnya suka memerhati.  Tiap gelagat atau apa saja yang berlaku pasti mendatangkan ilham.  Watak ada dipersekitaran.  Cuma perlu diolah dan digarap cantik-cantik untuk lebih meninggalkan kesan.

Selalunya aku menjadi pendengar setia pada setiap pencerita.  Cuma sesekali aku menyampuk dan menambah.  Dari situ aku dapat menilai…argghhh..tidak sukar sebenarnya.
Aku menulis untuk kepuasan sendiri...berkongsi cerita dengan pembaca adalah sesuatu yang cukup istimewa.  Ada yang sudah dapat meneka cara mana susunan ayat aku..gaya bahasa dan tulisan yang kadangkala mengusik perasaan…dan telah meneka tepat karya aku tersiar baru-baru ini sekalipun nama samaran tertera..Wahhh..terima kasih pada yang selalu mengirim email.  Aku hargai sangat.

Aku teringat pada pesanan seorang rakan penulis ketika diadakan pertemuan penulis satu masa dulu.  “menulis biarlah dari hati..bukan syok sendiri”..Tidak kira menulis apa sekali pun…  novel, cerpen, puisi, rencana atau penulis blog macam aku!...






  
nostalgia...antara keratan akhbar yang rapi dalam simpanan..



1 comment: