...sebuah cacatan dari beberapa episod kehidupan yang telah aku lalui...

Tuesday, March 20, 2012

BALIK KAMPUNG...

KHAMIS. 15/3/2012 (lewat update...aku busy..)

Hari yang ditunggu-tunggu…  yuhuuu balik kampung laa.  Pagi lagi aku dah bangun.  Berkemas apa yang patut. (sebenarnya sejak malam tadi aku dah mula packing barang.)
Selesai berkemas kami bertolak lebih kurang 7.45 pagi.  Singgah sarapan di R&R Rawang.  Nasi lemak bungkus yang masih panas.. sedap juga.  Cukup sekadar mengisi perut yang kosong..
 R&R Rawang arah utara

sarapan pagi.....

 wah..layan nasi lemak...

8.30 pagi kami meninggalkan hentian R&R Rawang menuju ke utara…  satu perjalanan yang agak jauh..tapi tidak membosankan kerana masih mendapat siaran Sinar fm.. Sesekali terhibur dengan telatah dj …kadangkala tersenyum sendirian.

 dah sampai Ipoh

Sepanjang jalan panas terik.  Cuma singgah sebentar di R&R Sungai Perak..beli buah dan teruskan perjalanan…Lebih kurang 12.30 tengahari kami sampai…

 yuhuuuu....kampungku..dah sampai pun

Makan..rehat dan tidur.. bangun tidur terasa nak makan cendol Hj Hashim di Kepala Batas.  Aku dan suami merupakan penggemar cendol tersebut.  Tiap kali balik kampung memang cendol itulah yang kami cari.. memang sedap..manis..dan cukup lemak dengan santan yang pekat.  Kalau kat KL memang tak jumpa pun cendol yang rasa sebegini.  Sempat juga aku borak dengan pak cik cendol tu.  Katanya di Kepala Batas ni ada empat cawangan cendolnya.  Mungkin bulan depan akan dibuka di Tikam Batu, Kedah…semoga berjaya dalam perniagaan cendol.. Jom kita layan gambar ni..

 cendul Hj Hashim..Kepala Batas..

lemak..manis..memang sedapppp

licin..aku jarang makan cendol licin begini kalau tak sedap..tapi yg ni licin..

Selesai makan cendol anakku Baz nak makan apam balik rangup la pulak. Tak jumpa pun apam balik rangup kat Kepala Batas tu.  Di Penaga pun tak ada.. Lantas kami ke Kota Kuala Muda, Kedah. Sebenarnya kampung aku berjiran dengan kota Kuala Muda tu.  Sempadan cuma jambatan….Kebetutal ada pasar malam di Kota Kuala Muda.. memqang rezeki Baz lah.. dapat juga makan apam balik rangup.

Kami ronda pasar malam tu.  Memang best dengan segala macam jualan.  Dan yang paling menarik sekali makanan dia sedap-sedap.  Sengaja aku ambil gambar.  Biar menjadi kenangan di blog aku.  

ronda-ronda..pasar malam kota kuala muda

kuih tradisional

putu mayam panasssssss

apam balik rangup...peberet Baz

sempat gak posing..huhuhuuu

Malamnya kami ke Sungai Dua.  Makan lagi.. balik kampung amalan diet aku letak ketepi.. makan selagi boleh makan.  Sebabnya makanan di sini payah nak dapat di KL.. kalau ada pun tak sedap mana..Diet boleh sambung semula bila aku kembali dengan rutin harian di KL..
Memang nak makan char kuey teow.  Tempat yang selalu aku pergi.  Char kuey teow telur ayam di basuh, Sungai Dua.  Memang dari duu lagi kalau balik kampung aku mesti makan char kuey teow di sini.  Sedap dan memang sedap..  Anakku Baz makan sampai dua pinggan…hahahhaa..

 char koay teow yang sedappp

udang disebalik nasi goreng..

abah makan nasi goreng udang
inilah dia... apalagi..belasahhh
 yang ni aku punya..kolestrol tolak tepii

Baz makan sampai dua pinggan

uiksss..dah habis ker bang

nyam..nyamm..ini saja yang tinggal




No comments:

Post a Comment