...sebuah cacatan dari beberapa episod kehidupan yang telah aku lalui...

Saturday, November 3, 2012

KENANGAN MENGUSIK JIWA...


SABTU.  3/11/2012

Semenjak dua menjak ni hujan berterusan.  Pagi petang malam..hujan jer.  Kadangkala satu hari tak nampak cahaya matahari pun.  Suram dan murammm… ishhh.. mana boleh merungut.  Itu semua pemberian tuhan. Ada hikmah disebalik  apa yang berlaku.  Tidak boleh menidakkan…

Petang semalam juga hujan lebat.  Waktu balik kerja.  Jalan jem teruk sangat-sangat.  Dalam kereta drive sorang-sorang amat membosankan.  Nasib baik siaran radio kegemaran aku menyiarkan lagu-lagu retro yang segar bugar.. walau kadangkala agak jiwang.  Apalagi layannn…

Sesekali lagu dari Broery ‘ Biarlah Bulan Bicara’ mendayu pilu.  Aku memang suka lagu tu.  Lirik dan suara penyanyi yang penuh penghayatan cukup memberi kesan.  Itu antara lagu-lagu kegemaran sejak dari dulu lagi..arrgghhh..retro katakan..hahhahaa.  Belum lagi lagu BPR ‘Aku Hanya Serangga’ dan Zaiton Sameon ‘Kabut Serangkai Mawar’…segalanya..

Tiba-tiba lagu BOSSANOVA berkumandang.  Aku senyum sendirian.  Teringat pada kenangan silam yang masih kuat melekat diingatan.  Lagu tu aku pernah nyanyi dalam pertandingan karaoke bersama Kak Mala.  Walaupun tak menang tapi sekurang-kurangnya aku mencuba dan yang lebih penting dapat mencipta sebuah pengalaman…  itulah kali pertama dan terakhir..maklumlah usia semakin meningkat.  Dah stoppp.. mana boleh gedik lebih-lebih.  Bagi peluang kat orang lain pulakkkk..

HP berdering.. lamunan terhenti. 

Kat mana…

Baru sampai kat templer..hujan..jalan jem teruk…

Oooo..ok..hati-hati.  Abang nak hantar ustaz ni..

Aku senyum sendirian.  Kenangan yang berlegar tadi hilang entah kemana.  Namun ianya tetap mengusik jiwa.  Tidak pernah pudar.



dari album kenangan..dah 10 tahun berlalu...
yang sebelah kanan tu Kak Mala
 berduet nyanyi lagu BOSSANOVA 



perrrgghhh..ala-ala Saloma gituu ...
khelasss kauuu..

No comments:

Post a Comment