...sebuah cacatan dari beberapa episod kehidupan yang telah aku lalui...

Sunday, September 16, 2012

KETUPAT PALAS CHOMBIE (Bhg III)


AHAD. 16/9/2012

“ Yuhuuu.. cerita ketupat palas belum habis laaa..”

“ Isshh.. banyak sangat ker???..Sampai brapa bahagian??”

“ Tiga bahagian jer..cukuplah.. banyak sangat jemu lak orang”

“Lorrr.. biarlah..blog sendiri punya..tulis jer lah apa pun.  Kalu orang tak suka nak baca sudah…suruh depa main jauh-jauh..buat menyemak jer.. hehhehehe”

Nak tergelak aku.  Ahaaa kan… biarlah..

Kali ni cerita ketupat palas bahagian III.  Bahagian akhir.  Maklumlah..syawal pun dah sampai hujung dah.. orang pun dah tak order ketupat lagi.  Open house pun dah habis.

Ni cerita sebelum raya hari tu.  Lagi tiga hari nak raya.  Huhhh..tempahan memang banyak.  Banyak juga order disaat akhir yang terpaksa aku tolak.  Tak larat dah nak buat.
Esok nak raya.  Pagi tu aku ke Tesco Ampang jumpa Iza.  Memang dah janji dengan dia nak hantar ketupat di situ.  Adalah dalam 2000 biji yang di order untuk customer dia disekitar Ampang.  Syukur..semuanya terkawal.

Petangnya aku menghantar pula kepada regular customer di sekitar KL.  Ni antara regular customer yang setia sejak 2007 lagi.  Datin Hanim di Bukit Damansara memang tak pernah lupa order ketupat aku setiap kali menjelang syawal atau pun ketika dia buat open house.  Begitu juga dengan Datin Maisarah di TTDI  yang masih setia order ketupat aku.  Sekali order 300 biji..memang best.  Tak ketinggalan juga buat teman-teman sepejabat.  Akhir sekali ke rumah bos di Taman Melawati.  Terima kasih pada Kak Yati (isteri bos) sebab bagi aku rendang ayam yang sedap.

Malamnya sibuk pula menyiapkan tempahan untuk sebuah surau di KL.. kena hantar sebelum solat hari raya.  Ketupat di pek bersama rendang, serunding dan kuih tradisional.. yang ni cerewet sikit, sebabnya semua kena letak dalam bekas plastik.  Nasib baik ada suami dan anakku yang yang setia membantu.  Terima kasih.

Lepas raya tempahan open house la pulak.  Setiap hujung minggu pasti banyak tempahan.  Tahun ni pun tempahan untuk open house bertambah-tambah...

Begitulah  bisness aku sewaktu Ramadhan dan Syawal lepas.  Syukur padaNya kerana setiap urusan yang aku lakukan dipermudahkan.  Seperti yang aku katakan…rezeki yang aku dapat perlu dikongsi bersama mereka yang memerlukan.  Segalanya telah dikongsi walaupun tidak sebanyak mana.  Itulah niat aku.  Semoga tuhan memberi aku yang terbaik dalam aku mengejar impian.  

                   
proses memasukkan ketupat/rendang/serunding...ni cuma sebahagian


dah siap dah...



kesian..sampai terbaring..



tayang-tayang....ni antara tender yang aku dapat dari sebuah hotel di KL.. 
 3 hari sebelum raya dah siap hantar...

ni lagi.......... syukur rezeki namanya




No comments:

Post a Comment