...sebuah cacatan dari beberapa episod kehidupan yang telah aku lalui...

Saturday, September 1, 2012

CENDOL BAKAR YANG BETUL-BETUL MEMBAKARRR.....


JUMAAT. 31/8/2012

Selamat hari kemerdekaan yang ke 55.  Merdeka..merdeka..merdeka..

Hari ni cuti.  Sibuk sikit.  Pagi lagi dah antar ketupat kat customer.  Ramai yang buat open house sempena Syawal ni.. tu pasal aku masih sibuk lagi membuat dan menghantar ketupat palas bila ada order.  Lepas raya order memang ada.  Boleh dikatakan setiap hari.  Tapi bertambah lagi bila hujung minggu.  Syukur..rezeki  namanya.

Selesai semua aku dan suami menuju pula ke Kuala Selangor.  Ambil daun palas dari supplier di sana.  Selalunya aku ambil dari dia di pasar tani jer..tapi dah kehabisan daun maka aku terpaksa juga bergegas ke Kuala Selangor.  Janji nak jumpa depan TESCO Kuala Selangor jam 11 pagi.. Tak lama menunggu supplier pun sampai.

Dalam perjalanan menuju ke Kuala Selangor tadi nama banner yang agak menarik.  Suami dah janji nak singgah waktu balik nanti.  Ahaaa.. dah sampai.  Lokasi dia agak strategik.  Betul-betul tepi jalan.  Terletak berhampiran dengan Caltex Jalan Kuala Selangor ke Ijok. Boleh nampak dia punya banner..tulisan terang..jelas dan nyata.. perrgghhh..detail..

Apalagi kalau bukan cendol bakar.  Sebelum ni ada juga kawan bercerita tentang cendol bakar.  Memang best la.. siap ada drive thru lagi.. macam McD.. Hari ni aku dah jumpa tempat dia.. singgah dan makan ..memang sedap.  Bagi aku lebih sedap dari cendol yg dijual sekitar jalan kuching.  Santan dia pekat..manis dan cukup rasa…

Orang memang ramai.  Tempat duduk penuh.  Walaupun tempat duduk dari bangku kayu dan atap nipah/rumbia..memang payah nak jumpa tempat kosong!!!..kereta beratur panjang..

Menu cendol dia banyak..ada VIP..VVIP, cendol pulut/tapai..cendol durian..cencol pulut durian.. tapi aku mestilah makan cendol durian.. siap ada refill free lagi.  Dan lagi satu yang aku bangga dengan tokey cendol bakar ni dia siap letak notis untuk OKU dan fakir miskin.. Untuk orang OKU dan fakir miskin, boleh makan cendol bakar PERCUMA Cuma tunjukkan kad Jabatan Kebajikan.. peerrghh..memang payah nak cari tokey kedai makan atau tokey cendol yang sebegini...  Barangkali juga ini antara sebab kenapa cendol bakar dia sentiasa mendapat sambutan disamping rasa yang sedappp..  Tuhan memberi rezeki yang berganda diatas niat ikhlas itu..

Apa sebab nama cendol bakar errkk??..nama dia Bakar??.. atau ada sebab lain..??Aku dapat tahu gula merah yang dibuat air gula tu dibakar terlebih dahulu.. tu sebab nama dia Cendol Bakar...

“Boleh datang lagi la..” itu kata suamiku tiba-tiba.

“Sedap??”  aku sengaja menyoal.

“Ahaa”..dia senyum.  Sememangnya kami penggemar cendol dan ini antara yang terbaik pernah kami makan selain di Pekan Kepala Batas (cendol Hj Hashim)

“Cuma satu yang kurang”

“Apa dia??”

“Passemboq penang tak der..kalu ada lagi ngammm”

“Hehehhe..bunyi macam mencabar.  Nanti try tanya tokey dia..boleh ke tak tepek stall passemboq penang kat sini”

“Insyaalah..satu hari nanti..Semoga dipermudahkan olehNya.  Kalau pun bukan di sini..tapi di tempat lain….”


      Tuuu..dia..banner yg besar..jelas dan terang..Cendol Bakar


..antara menu Cendol..banyak pilihan..

beratur kereta untuk drive thru..

 lagiii.....

dan lagiii....



ni haaa... Cendol Bakar..cendol pulut...

No comments:

Post a Comment