...sebuah cacatan dari beberapa episod kehidupan yang telah aku lalui...

Monday, July 29, 2013

DENDANG PERANTAU...

ISNIN. 29/7/2013

20 Ramadhan.  Dah dekat nak raya pun.  Lagu raya pun dah mula kedengaran kat corong radio.  Sebak pilu dan hiba jerr… Isshhh.. sensitif sungguh.

Walaupun aku baru saja balik kampung sabtu lepas tapi bila dengar lagu raya terasa sangat pilu dia. Bagi aku lagu-lagu raya edisi lama (dari artis veteran) paling menyentuh hati.  Lirik dan melodi amat menyentuh perasaan dan membangkitkan suasana raya.

Tadi kat radio berkumandang lagu Dendang Perantau… nyanyian Allahyarham Tan Sri P. Ramlee.  menitik jugak airmata aku,, Ingatan tiba-tiba hinggap pada sebuah memori yang berkubur tanpa tanda...

Di hari raya
Terkenang daku kepada si dia
Kampungku indah nun jauh di sana
Ayah serta bondaku

Di tepian mandi
Danauku hijau yang damai selalu
Nun di sanalah tempatku bertemu
Aku dan dia

Chorus
Apakan daya
Masa tak akan kembali
Hancur musnahlah semuanya

Impian yang murni
Tinggal menjadi kenang-kenanganku
Hanya rangkaian kata dengan lagu
Dendang perantau
Sebelum terlupa nak ucapkan TAHNIAH buat anakku Baz yang mendapat Anugerah Perak dari pihak sekolah (SDAR) kerana lonjakan kecermerlangan dalam akademik bagi tingkaan 3. Nama dia dah dipamerkan di papan kenyataan berhampiran Dewan Sekolah.  Semoga kejayaan sentiasa mengiringi perjalanan hidupmu yang manis!..teruskan usaha.  Hendaknya Tuhan mempermudahkan segala urusan anakku.  Amin.




No comments:

Post a Comment